Инсталиране на персонален X.509 сертификат в Mozilla FirefoxСредно време за изпълнение на инструкциите от начинаещ потребител: 10 минутиСъдържание:
1. Предварителна информацияОбръщаме Ви внимание, че: тази документация покрива единствено случая на използването на персонален X.509 сертификат за електронен подпис издаден от удостоверителя на СУ. Инсталирането на персонален X.509 сертификат в сертификатното хранилище на Mozilla Firefox има за цел да ви даде възможност да се удостоверявате пред уеб-услуги с високо ниво на сигурност поддържани от Университета (като susi4.uni-sofia.bg).
2. Инсталиране на персонален потребителски X.509 сертификат от PKCS#12 контейнер в сертификатното хранилище на Mozilla ThunderbirdКакви задължителни условия трябва да бъдат изпълнени, за може да процеса на инсталиране на персоналния X.509 сертификат да завърши успешно:
След като се убедите, че посочените по-горе условия са изпълнени, стартирайте Mozilla Firefox (ако не е стартиран в момента) и в главния прозорец на програмата, натиснете еднократно, с левия бутон на мишката, върху бутона с три хоризонтални линии, който се намира в главния прозорец на програмата (1), и в появилото се меню изберете "Options" (2): В новата секция, който ще се отвори, влезте в "Privacy & Security" (1) и там, в "Certificates", натиснете бутона "View Certificates" (2): Ще се отвори прозореца за управление на сертификатното хранилище на браузъра. Влезте там в секция "Your Certificates" (1) и натиснете бутона "Import" (2): Натискането на "Import" ще извика прозореца на файловия мениджър на Windows, в който трябва да изберете PKCS#12 файла съдържащ персонлния ви X.509 сертификат (1) и да го отворете (2): Ще трябва да въведете и паролата за защита на частния ключ (който се намира във файла): Ако сте забравили тази парола, обърнете се за помощ и съвет към екипа за поддръжка на PKI услугите на СУ. След въвеждането на правилната парола за защита на частния ключ, може да бъде изискано да въведете "Primary Password" (ако все още не е била въведена по друг повод след стартирането на Firefox): В случай, че и двете пароли бъдат въведени правилно, потребителския X.509 сертификат ще бъде инсталиран и видим в мениджъра за управление на сертификатното хранилище на Firefox:
3. Проверка на параметрите и валидността на X.509 потребителски сертификат инсталиран в сертификатното хранилище на Mozilla FirefoxСтартирайте Mozilla Firefox и в главния прозорец на програмата, натиснете еднократно, с левия бутон на мишката, върху бутона с три хоризонтални линии, който се намира в главния прозорец на програмата (1), и в появилото се меню изберете "Options" (2): В новата секция, който ще се отвори, влезте в "Privacy & Security" (1) и там, в "Certificates", натиснете бутона "View Certificates" (2): Ще се отвори прозореца за управление на сертификатно хранилище. Там влезте в секция "Your Certificates" (1), маркирайте сертификата, чиито параметри и валидност искате да проверите, чрез еднократно натискане върху името му с десния бутон на мишката така, че полето му да се оцвети (2), и след това натиснете бутона "View" (3): Ще се отвори нова секция (в главния прозорец на Firefox): Кои са параметрите, които трябва да проверите в съдържанието на тази секция:
4. Как да проверим онлайн дали персоналния X.509 сертификат инсталиран в Mozilla Firefox е правилно конфигуриран и валиденЗа тази проверка използвате същия профил (инсталация) на Mozilla Firefox, в сертификатното хранилище на която сте инсталирали персоналния ви X.509 сертификат издаден от Удостоверителя на СУ. Въведете в адресния бар на браузъра следния адрес: Ако след стартирането на браузъра не е било изискано да бъде въведена "Primary Password", сега нейното въвеждане ще бъде изискано: и ако въведете вярната парола, и ако имате правилно инсталиран потребителски X.509 сертификат издаден от Удостоверителя на Софийския Университет, ще се появи прозорец, в който ще можете да го изберете като средство за удостоверяване пред уеб-портал: Ако избраният сертификат е валиден към момента и е разпознат като средство за удостоверяване пред PKI-базираните услуги в мрежата на Университета, ще видите като резултат следната страница: В случай, че не получите подобен позитивен резултат, обърнете се за помощ към екипа за поддръжка на PKI-услугите на Университета (виж секция "Помощ" по-долу).
5. ПомощВ случай, че при изпълнението на инструкциите, посочени в документа, възникне проблем, изпратете подробно описание на проблема, включително снимки от екрана, на адрес: Използвайте вашия университетски e-mail адрес за изпращането на тази информация. В противен случай най-вероятно няма да ви бъде отговорено. Ако не знаете как да направите снимка на екрана, прочетете документа "Как да направим снимка на екрана в Windows". |
Последна актуализация: 13 март 2021
Автор на първоначалната версия на документа: Веселин Колев
2021 УЦИКТ, Софийски Университет