Цифрово подписване на електронна поща в Mozilla ThunderbirdСредно време за изпълнение на инструкциите от начинаещ потребител: 5 минутиСъдържание:
1. Предварителна информацияОбръщаме Ви внимание, че: тази документация покрива единствено случая на използването на персонален X.509 сертификат за електронен подпис издаден от удостоверителя на СУ. Какво е нужно за да можете да подписвате цифрово (електронно) изходящата си електронна поща чрез персоналния ви X.509 сертификат, издаден от сертификатния удостоверител на Университета:
2. Асоцииране на потребителски X.509 сертификат към пощенска кутияВНИМАНИЕ! Асоциирането на потребителски X.509 сертификат към пощенска кутия има смисъл, ако e-mail адреса, за който е издаден сертификата съвпада с e-mail адреса на пощенската кутия, която използвате в Mozilla Thunderbird, доколкото този адрес е зададен като информация в сертификата. Преди да пристъпите към асоциирането, трябва: Стартирайте Mozilla Thunderbird. В главния прозорец на програмата натиснете еднократно с десния бутон на мишката върху избраната пощенска кутия, за която ще използвате инсталирания персонален X.509 сертификат (1) и в появилото се меню изберете "Settings" (2): В прозореца, който ще се отвори след това, в настройките за кутията, изберете "End-To-End-Encryption" (1) и в повечето случай ще установите, че Mozilla Thunderbird автоматично е асоциирал инсталирания персонален X.509 сертификат към кутията, като той ще бъде посочен в текстовите полета под "Personal certificate for digital signing" и "Personal certificate for encryption" (2): Ако наистина виждате сертификата автоматично асоцииран, то с това завършва операцията по асоцииране на персоналения X.509 сертификат към избрана пощенска кутия. В случай, че Mozilla Thunderbird не е асоциирал подобен сертификат автоматично, текстовите полета с информация за сертификата ще са празни: и в този случай ще се наложи да натиснете бутона "Select" и да асоциирате ръчно X.509 сертификат към кутията: и избирате сертификат от списъка с налични в хранилището на Mozilla Thunderbird сертификати (с червен стрелка е показано къде да натиснете за да се появи списъка): След това натиснете "Yes" за да асоциирате този сертификат и за криптиране на писмата (изпращани до вас): и с това ще завърши процеса на асоциация. В този случай ще виждате информацията за сертификата асоцииран към кутията:
3. Цифрово подписване на изходяща електронна поща в Mozilla ThunderbirdВНИМАНИЕ! Подписването е възмножно, ако сте асоциирали сертификат за подписване към кутията! Отворете нова бланка за писмо и въведете получателя ("To"), заглавието/относно ("Subject") и съдържанието на писмото (внимавайте "From" да е e-mail адреса, за който сте инсталирали персонален X.509 сертификат): От менюто "Security" изберете "Digitally Sign This Message": и ако подписването е възможно, в долния десен ъгъл на бланката за писмото ще се появи надписа "S/MIME": след което може да натиснете бутона "Send" и да изпратите писмото. Може да ви бъде поискана "Master Password" за достъп до частния ключ към сертификата, чрез който именно става подписването:
4. Проверка на цифровия (електронния) подпис върху писмо в Mozilla ThunderbirdВНИМАНИЕ! Проверката на цифровия (електронния) подпис върху писмото е възможна само, ако получателя му има в пощенския си клиенти инсталирали нужните удостоверителски сертификати на Университета (тези, които вие сте инсталирали в сертификатното хранилище на Mozilla Thunderbird! Отбележете, че за проверката на подписа върху писмото не е задължително получателя на писмото (този, който ще проверява валидността на подписа) да има инсталиран вашия персонален X.509 сертификат в сертификатното хранилище на пощенския си клиент. Причината е, че копие от вашия сертификат се прикачва към писмото автоматично, в рамките на блока с цифровия подпис. Ако вие сте получател на цифрово подписанo писмо и използвате Mozilla Thunderbird, отворете писмото и ако то е наистина подписано и подписа е валидируем от Mozilla Thunderbird, ще видите надписа "S/MIME", заедно с картинка за печат, както е посочено със стрелка на картинката по-долу: Натиснете върху този надпис еднократно с левия бутон на мишката и ще видите подробна информация за изпращача (този, който е подписал това писмо): ВНИМАНИЕ! Ако не виждате текста, който е показан по-горе ограден в червена рамка, то подписа не може да бъде валидиран. Това може да означава, че съдържанието на писмото е променяно след изпращането му или, че нямате инсталиран удостоверителски сертификат, чрез който да проверите валидността на сертификата на този, който е подписал писмото. В този случай се опитайте да се свържете с изпращача по алтернативен канал или потърсете помощ от екипа за поддържане на PKI услугите.
5. ПомощВ случай, че при изпълнението на инструкциите, посочени в документа, възникне проблем, изпратете подробно описание на проблема, включително снимки от екрана, на адрес: Използвайте вашия университетски e-mail адрес за изпращането на тази информация. В противен случай най-вероятно няма да ви бъде отговорено. Ако не знаете как да направите снимка на екрана, прочетете документа "Как да направим снимка на екрана в Windows". |
Последна актуализация: 10 март 2021
Автор на първоначалната версия на документа: Веселин Колев
2021 УЦИКТ, Софийски Университет